Opracował mgr Dariusz Kieglerski
PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA
TURYSTYCZNO- KRAJOZNAWCZEGO
Cele:
• utrzymywanie stałej współpracy z Mławskim Kołem Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego oraz innymi mławskimi towarzystwami propagującymi turystykę i krajoznawstwo,
• rozbudzanie zainteresowań turystyczno – krajoznawczych,
• poznanie walorów obszarów przyrodniczych najbliższego regionu i jego okolicy,
• kształtowanie szacunku do obiektów mających wartość kulturową dla naszego regionu, kraju,
• motywowanie do aktywnego spędzania wypoczynku,
• podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej,
• poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach ,
• upowszechnianie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
• wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
• przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej.
Założone osiągnięcia:
• orientowanie się w terenie,
• czytanie i interpretowanie map,
• rozwiązywanie prostych zadań problemowych dotyczących miejsca zamieszkania i okolicy,
• dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych walorów najbliższego regionu,
• zorganizowanie pieszej i rowerowej wycieczki turystyczno – krajoznawczej,
• postępowanie w nagłych wypadkach,
• zagospodarowanie czasu wolnego przez aktywny wypoczynek.
Zagadnienia i sposoby ich realizacji:
1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z turystyką i krajoznawstwem - (“burza mózgów” - definiowanie pojęć dotyczących turystyki i krajoznawstwa, praca z Encyklopedią PWN, pogadanka nt. form organizowania turystyki i krajoznawstwa).
2. Geneza i działalność Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego - (praca z Informatorem PTTK, odczyt wydruku strony internetowej www. pttk.pl).
3. Przygotowujemy rowerową wycieczkę pod względem programowym i organizacyjnym - (pogadanka nt. zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego – jazda w kolumnie, określenie celu i ustalenie harmonogramu wycieczki, praca z mapą powiatu mławskiego – wytyczenie trasy rowerowej, fragmenty “kuli śnieżnej” – spis bagażu turystycznego),
4. Udział w rowerowej wycieczce turystyczno – krajoznawczej - (przekaz informacji nt. regulaminu wycieczki, jazda rowerem zgodnie z wytyczoną trasą, zajęcia praktyczne – sposoby
udzielania pierwszej pomocy w urazach kończyn, spotkanie z leśnikiem – pracownikiem Nadleśnictwa Dwukoły – pogadanka nt. walorów środowiska naturalnego regionu, obserwacja i opis drzewostanu w miejscu postoju).
5. Rysunek komputerowy z opisem z odbytej trasy wycieczki rowerowej - (praca w Programie Paint, pogadanka nt. stopnia trudności pokonywanej trasy).
6. Udział w rajdach rowerowych organizowanych przez Koło PTTK w Mławie i inne regionalne Towarzystwa (poznanie oferty programowej tj.: szlaki turystyczne naszego powiatu, odwiedzanie i pogadanka nt. obszarów i obiektów mających wartość przyrodniczą i kulturową dla naszego regionu, zabawy integracyjne, pieczenie kiełbasek przy ognisku).
7. Spotkania z ludźmi trudniącymi się społeczną działalnością na rzecz obszarów i obiektów mających wartość przyrodniczą i kulturową dla naszego regionu (wykład, pokaz zdjęć).
8. Piesza wycieczka do mławskiego lasu (zajęcia terenowe – sporządzanie szkicu, określanie stron świata przy pomocy przedmiotów terenowych i kompasu, zajęcia ruchowe z wykorzystaniem naturalny warunków środowiskowych i klimatycznych).
9. Walory agroturystyki z punktu widzenia turystycznego (oglądanie audycji telewizyjnych z kaset VHS, pokaz zdjęć z DVD).
< Poprzednia | Następna > |
---|