1 420x315W październiku 2020r. psycholog szkolny Marta Drzewiecka realizowała w klasach IV program profilaktyczny „Tajemnica zaginionej skarbonki”. Program oparty jest na animowanym filmie o tym samym tytule, którego bohaterami są różne postacie z bajek. Głównym celem programu było przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. W filmie został przedstawiony mechanizm uzależnienia, szkodliwości oraz strat ponoszonych przez ludzi uwikłanych w branie środków zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, leki i inne).
Po projekcji filmu odbyła się kontrolowana dyskusja z uczniami. Podczas niej zwrócono szczególną uwagę na przyczyny i skutki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania społecznego osoby uzależnionej.

1 420x315

2 420x315

Kontynuacją realizacji programu profilaktycznego Tajemnica zaginionej skarbonki były zajęcia przeprowadzone również przez szkolnego psychologa Martę Drzewiecką, nt. Umiem powiedzieć „Nie”.
Celem tych zajęć było:

  • zapoznanie uczniów z definicją – asertywności,
  • poznanie różnych sposobów asertywnej odmowy,
  • rozwijanie umiejętności asertywnego odmawiania,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
  • zrozumienie potrzeby udzielania sobie wzajemnej pomocy,
  • uświadomienie sobie, że są sytuacje, w których warto umieć odmawiać.

Na zajęciach uczniowie mieli możliwość poznać trzy postawy, które przyjmujemy w relacjach z innymi:

  • postawa uległa (poddawanie się),
  • postawa agresywna (walka o swoje prawa, nieszanowanie praw innych),
  • postawa asertywna (szanowanie własnych praw i innych osób).

Podczas burzy mózgów wypisano, czym jest asertywność:

  • prawo do bycia sobą,
  • prawo do własnego zdania,
  • dbanie o swoje dobro,
  • umiejętność wyrażania uczuć,
  • prawo do mówienia NIE temu, co jest dla mnie szkodliwe,
  • prawo do odmienności,
  • umiejętność w sposób zdecydowany i stanowczy powiedzenia NIE, nikogo nie urażając.

Następnie uczniowie poznali przykłady asertywnych zachowań. Mieli także za zadanie podać własne przykłady w odniesieniu do sytuacji, mających miejsce w ich klasie.
Psycholog przeprowadziła trening umiejętności mówienia NIE. Na zakończenie zajęć uczniowie  w grupach wykonali plakaty o tematyce uwzględniającej ostrzeżenia przed przyjmowaniem jakichkolwiek substancji psychoaktywnych.
Zajęcia w połączeniu z programem Tajemnica zaginionej skarbonki były okazją do kształtowania umiejętności troski o własne bezpieczeństwo, zdrowie oraz więzi z innymi ludźmi, rozwijania samodzielnego i twórczego myślenia oraz wzmacniania pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny. Natomiast wykonywanie plakatów w grupach stworzyło możliwość nauki współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym.

3 420x315

4 420x315

5 420x315

6 420x315

 
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
BIP
Reklama
Reklama
Szkoła Promująca Zdrowie
Reklama
Przedszkole Promujące Zdrowie
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
InstaLing
Reklama
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj19
mod_vvisit_counterWczoraj250
mod_vvisit_counterTen tydzień269
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień794
mod_vvisit_counterTen miesiąc1967
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc4765
mod_vvisit_counterRazem1304478

Online (20 minutes ago): 2
Your IP: 18.97.9.174
,
Today: Mar 17, 2025
Reklama