W październiku 2020r. psycholog szkolny Marta Drzewiecka realizowała w klasach IV program profilaktyczny „Tajemnica zaginionej skarbonki”. Program oparty jest na animowanym filmie o tym samym tytule, którego bohaterami są różne postacie z bajek. Głównym celem programu było przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. W filmie został przedstawiony mechanizm uzależnienia, szkodliwości oraz strat ponoszonych przez ludzi uwikłanych w branie środków zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, leki i inne).
Po projekcji filmu odbyła się kontrolowana dyskusja z uczniami. Podczas niej zwrócono szczególną uwagę na przyczyny i skutki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania społecznego osoby uzależnionej.
Kontynuacją realizacji programu profilaktycznego Tajemnica zaginionej skarbonki były zajęcia przeprowadzone również przez szkolnego psychologa Martę Drzewiecką, nt. Umiem powiedzieć „Nie”.
Celem tych zajęć było:
Na zajęciach uczniowie mieli możliwość poznać trzy postawy, które przyjmujemy w relacjach z innymi:
Podczas burzy mózgów wypisano, czym jest asertywność:
Następnie uczniowie poznali przykłady asertywnych zachowań. Mieli także za zadanie podać własne przykłady w odniesieniu do sytuacji, mających miejsce w ich klasie.
Psycholog przeprowadziła trening umiejętności mówienia NIE. Na zakończenie zajęć uczniowie w grupach wykonali plakaty o tematyce uwzględniającej ostrzeżenia przed przyjmowaniem jakichkolwiek substancji psychoaktywnych.
Zajęcia w połączeniu z programem Tajemnica zaginionej skarbonki były okazją do kształtowania umiejętności troski o własne bezpieczeństwo, zdrowie oraz więzi z innymi ludźmi, rozwijania samodzielnego i twórczego myślenia oraz wzmacniania pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny. Natomiast wykonywanie plakatów w grupach stworzyło możliwość nauki współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym.
< Poprzednia | Następna > |
---|