Na przełomie grudnia i stycznia zostały przeprowadzone zajęcia w kasach IV-VI na temat: „Jak być dobrym kolegą/koleżanką?”.

Prowadząca rozpoczęła zajęcia od przeczytania wiersza ks. Jana Twardowskiego „Śpieszmy się „

Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
zostaną po nich buty i telefon głuchy
tylko to co nieważne jak krowa się wlecze
najważniejsze tak prędkie że nagle się staje
potem cisza normalna więc całkiem nieznośna
jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy
kiedy myślimy o kimś zostając bez niego

Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna
zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykając oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć
kochamy wciąż za mało i stale za próżno

Nie pisz o tym zbyt często lecz pisz raz na zawsze
a będziesz tak jak delfin łagodny i mocny

Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą
i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości
czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą.

Następnie uczniowie podzielili się na grupy i wymieniali się spostrzeżeniami na temat swojej klasy, podali cechy pozytywne i negatywne swoich kolegów i koleżanek. Po przeprowadzonej konwersacji prowadząca dała im karteczki na których wypisali cechy dobrej koleżanki/ dobrego kolegi i cechy trudnej koleżanki/ trudnego kolegi.

 1

 

2

3
Podsumowując tą zabawę prowadząca odczytała uczniom tekst i zachęca do refleksji po jego wysłuchaniu.
 
 „Coś o człowieku...”

Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.
Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie.
W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu.
W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa.
Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień,
w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.
Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł:
- Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie.
Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną.
Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

To była wielka nauka dla małego chłopca.

I ty pamiętaj o wielkich prawdach.
Pamiętaj również, że masz moc nie tylko zadawania ran, ale i czynienia dobra. Każdy twój uśmiech i życzliwe słowo, mogą być najpiękniejszą rzeczą, jaka komuś przydarzyła się tego dnia. Rozdawaj je jak najpiękniejsze kwiaty...”


Prowadząca wykorzystując prezentacje multimedialną omówiła czym jest koleżeństwo i przyjaźń dla każdego człowieka. Po przeprowadzonej pogadance uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalili czym jest koleżeństwo, a czym przyjaźń.

4


KOLEŻEŃSTWO

e

• Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi,
• Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka,
• Bezinteresowność,
• Szczerość,
• Życzliwość,
• Wyrozumiałość
• Solidarność,
• Cierpliwość
• Gotowość do wspólnej zabawy, itp.

PRZYJAŹŃ
• Pomoc w trudnych chwilach,
• Wzajemne zwierzania,
• Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra,
• Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie,
• Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu,
• Wierność,
• Lojalność,
• Bycie ze sobą na dobre i na złe
• Powierzanie sobie sekretów itp.

Uczniowie bardzo aktywnie brali udział w zajęciach, panowała miła atmosfera. Myślę, że potrafią odróżnić koleżeństwo od przyjaźni i będą czerpać dobre wzorce, by kształtować swoja osobowość. Jedocześnie będą pamiętali o pomaganiu innym i o wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka.
Opracowała J. Luciszewska

 
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
BIP
Reklama
Reklama
Szkoła Promująca Zdrowie
Reklama
Przedszkole Promujące Zdrowie
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
InstaLing
Reklama
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj19
mod_vvisit_counterWczoraj250
mod_vvisit_counterTen tydzień269
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień794
mod_vvisit_counterTen miesiąc1967
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc4765
mod_vvisit_counterRazem1304478

Online (20 minutes ago): 2
Your IP: 18.97.9.174
,
Today: Mar 17, 2025
Reklama