Dla przywrócenia koncentracji uwagi na lekcjach i zlikwidowania zmęczenia czy też znużenia wywołanego lekcją, należy stosować przerwy śródlekcyjne. Nie na każdych zajęciach, w zależności od intensywności pracy uczniów są one stosowane. Mogą przybierać formę zwykłych ćwiczeń gimnastycznych, krótkich zajęć ruchowych połączonych z opowieścią bądź też dramy. Często zajęcia śródlekcyjne tematycznie powiązane są z lekcją.
Ich zadaniem jest odprężyć uczniów i zarazem uaktywnić do dalszej pracy.
Jeśli zaistnieje potrzeba na jednej lekcji można zrobić więcej niż jedną przerwę śródlekcyjną.
Przykłady ćwiczeń śródlekcyjnych:
o Łapanie motyla. W staniu - szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości głowy lub wyżej lub inne sposoby wyrażone przez uczniów.
o Rosną sobie kwiaty na łące. Przysiad, powolny wyprost nóg z jednoczesnym wznoszeniem ramion w górę.
o Dmuchawiec. Nabieranie powietrza i zdmuchiwanie owoców mniszka (ulubiona zabawa dzieci na łące).
o Pajac kiwa głową. Skłony głowy w przód i w tył.
W ćwiczeniach mogą być stosowane instrumenty perkusyjne. Nauczyciel bądź uczeń podaje rytm, a dzieci maszerują , biegną lub robią pauzę w zależności od tego co słyszą. Może też być snuta opowieść ruchowa, gdzie wplatane są wątki muzyczne i dźwiękonaśladowcze. Wszystko zależy od inwencji nauczyciela i zespołu klasowego. Ważne jest, aby zajęcia były dzieciom bliskie i nie wywoływały w nich stresu.
< Poprzednia | Następna > |
---|