Przez cały rok szkolny 2017/2018 w ramach zajęć z przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie prowadzony był cykl spotkań dotyczących biologicznych aspektów dojrzewania – Moje ciało zaczyna się zmieniać. Uczestnikami zajęć była grupa dziewcząt i chłopców z klas V, VI i VII.
Zajęcia obejmowały następujące treści:
Uczniowie klas V zostali wprowadzeni w tematykę związaną z biologicznymi aspektami dojrzewania. Nauczycielka wyjaśniła krótko, co oznacza termin „dojrzewanie”, zwracając szczególną uwagę na naturalność i indywidualność tego procesu. Posługując się tablicami poglądowymi, filmami edukacyjnymi oraz przygotowaną prezentacją multimedialną dokonała omówienia budowy narządów płciowych, podkreślając ich funkcje oraz kolejność zmian zachodzących w okresie dojrzewania u każdej płci. W ramach podsumowania i utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie oglądali film pt. „Dziewczęta – przemiany wieku dojrzewania”, „Chłopcy – przemiany wieku dojrzewania” oraz rozwiązywali samodzielnie krzyżówki i test „prawda/fałsz”.
W klasach VI powyższa tematyka została utrwalona oraz rozszerzona o zagadnienia związane z higieną osobistą. Nauczycielka wspólnie z uczniami dokonała prezentacji środków pielęgnacyjnych i kosmetycznych. Następnie odbyła się dyskusja na temat: „Jak należy dbać o swoje ciało w okresie dojrzewania?”. Dziewczęta obejrzały film edukacyjny, dzięki któremu poznały wskazania do wizyty u lekarza oraz tajniki pierwszej wizyty u ginekologa. Prowadząca zajęcia dużo uwagi na lekcji poświęciła problematyce akceptacji swojego ciała. Uczniowie zapoznali się ze zjawiskiem zaburzeń odżywiania (anoreksja i bulimia), poznali przyczyny, objawy i sposoby zapobiegania chorobom.
W klasach VII tematyka zajęć wdż dotyczyła znajomości przebiegu cyklu miesiączkowego. Nauczycielka omówiła zmiany zachodzące w układzie rozrodczym kobiety w czasie trwania cyklu, zaznajomiła uczniów z terminem owulacja. Starała się wyjaśnić, jak ważne jest, szczególnie dla dziewcząt poznanie długości własnego cyklu miesiączkowego oraz sygnałów wysyłanych im przez organizm. Uczniowie przyswoili sobie także informacje dotyczące fizjologii płodności. Poznali hormony warunkujące płodność, dowiedzieli się po czym rozpoznać u kobiety dni płodne i niepłodne oraz jakie są możliwości wykorzystania tej wiedzy w planowaniu rodziny. W celu nabycia potrzebnych umiejętności, młodzież ćwiczyła wyznaczanie dnia jajeczkowania na otrzymanym kalendarzyku.
O konieczności podejmowania tej tematyki świadczy mnóstwo pytań ze strony młodzieży. Na każdym etapie edukacji nauczycielka starała się w rzetelny i przystępny sposób udzielić odpowiedzi na wszystkie stawiane pytania, dostosowując podawane informacje do etapu rozwojowego uczniów. Skrępowanie podczas rozmów z rodzicami oraz czerpanie wiedzy z Internetu nie sprzyja poznaniu i zaakceptowaniu zmian związanych z dojrzewaniem.
To trudny czas dla młodzieży, dlatego priorytetem na zajęciach było rozwianie wszelkich wątpliwości i niepokojów, z którymi boryka się młody człowiek wchodząc w okres dojrzewania.
< Poprzednia | Następna > |
---|