Stałą i doraźną opieką psychologiczną zostało objętych 17 uczniów i 12 przedszkolaków. W przypadku pomocy stałej spotkania z psychologiem odbywały się w sposób cykliczny, monitorowana była sytuacja ucznia – konsultacje z pedagogiem, wychowawcą, rodzicami.
W zakresie pomocy udzielanej uczniom odbywały się spotkania indywidualne, podczas których pojawiły się następujące problemy (zarówno podawane przez uczniów, rodziców, bądź wychowawców, jak i wynikające z diagnozy psychologa):
- rozwód rodziców i jego wpływ na funkcjonowanie dziecka (kłótnie między rodzicami, zaburzona struktura rodziny i zaburzone relacje rodzinne – przejmowanie roli jednego z rodziców przez dziecko, poczucie winy u dziecka za rozpad rodziny, poczucie odrzucenia i braku akceptacji u dziecka, znacznie obniżone poczucie bezpieczeństwa,
- rywalizacja pomiędzy rodzeństwem o względy rodziców niosąca ze sobą poważne konsekwencje dla funkcjonowania dziecka zarówno w rodzinie, jak i w szkole,
- zachwianie prawidłowej komunikacji z rodzicami lub jej brak,
- problemy wychowawcze rodziców (nieumiejętność radzenia sobie z dzieckiem, z jego problemami, rodzic nie stanowi dla dziecka autorytetu) – brak jasnych zasad i granic oraz konsekwencji w ich przestrzeganiu jest również problemem dla dziecka, dla jego poczucia bezpieczeństwa.
W pracy z uczniami wykorzystywano elementy treningu asertywnego wyrażania uczuć. Zajęcia przygotowywano z wykorzystaniem elementów socjoterapii i bajkoterapii. W pracy indywidualnej z uczniami przeprowadzono szereg ćwiczeń i zabaw relaksujących i wyciszających, pomagających radzić sobie ze stresem, a także zwiększających i wzmacniających samoocenę. Podczas zajęć opierano się także na zadaniach, ćwiczeniach i zabawach ćwiczących koncentrację i spostrzegawczość.
W ramach działań profilaktycznych i psychoedukacyjnych przeprowadzono następujące zajęcia:
Zapobieganie przemocy rówieśniczej. (kl. VIIb – dziewczęta),
Akceptacja w grupie. Szanuję siebie i innych. (kl. VIIb),
Twoja krew, moje życie. Dlaczego powinniśmy oddawać krew? (kl. IIIb – wspólnie z p. Hanną Wietecha, kl. VIIa – chłopcy, kl. VIb),
Zdrowie psychiczne. Krótko o depresji. (kl. Va – wspólnie z p. Łukaszem Dobrowolskim),
Zaburzenia stanu zdrowia związane z nieprawidłowym odżywianiem – otyłość, anoreksja, bulimia. (kl. Vb – wspólnie z p. Małgorzatą Stefańską – Zera).
Cykl zajęć w świetlicy szkolnej, prowadzonych wspólnie z p. Niną Maciak, poświęconych rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych:
< Poprzednia | Następna > |
---|