Podczas kwietniowego zebrania z rodzicami uczniów klasy V b wychowawczyni przeprowadziła pedagogizację na temat „Nauka w sprzyjających warunkach pracy”.
Przygotowana przez prowadzącą prezentacja multimedialna ułatwiła rodzicom odbiór przekazywanych treści.
Zgodnie z przekazanymi przez nauczycielkę treściami efektywnej nauce sprzyjają:
a)Stan psychofizyczny ucznia
Przystępując do nauki w domu uczeń powinien być zdrowy, wyspany, nie głodny i nie przejedzony. Nie powinien mieć na sobie zbyt ciasnego ubrania, ze względu na złe krążenie krwi. Dobry nastrój i zainteresowanie przedmiotem nauki są pomocne.
b)Warunki zewnętrzne
- świeże powietrze;
- właściwa temperatura;
- wygodne krzesło o odpowiednim kształcie i wysokości;
- biurko lub stół o wysokości dostosowanej do wzrostu;
- oświetlenie o właściwej intensywności, zawsze z lewej strony;
- odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka);
- brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą;
- porządek, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.
c) Sposób uczenia się
- planowanie nauki własnej uwzględniające porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej;
- zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lub najnudniejszych lekcji;
- robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału;
- przeplatanie przedmiotów ścisłych z humanistycznymi;
- reagowanie na objawy przemęczenia umysłowego, takie jak: zwiększenie pobudliwości ruchowej, trudności w skupianiu uwagi, apatia, częste zmiany nastroju, nadwrażliwość na hałas, infantylne zachowanie. Pojedyncze objawy nie są groźne, 3-4 z nich wymagają już jednak natychmiastowego, dłuższego wypoczynku i zwolnienia tempa nauki.
d) Optymalne warunki wewnętrzne
- właściwości wzroku, słuchu i tych zmysłów, które biorą udział w poznawaniu świata;
- ogólna sprawność fizyczna;
- podstawowy poziom inteligencji;
- uzdolnienia takie jak: spostrzegawczość, zdolność do koncentracji uwagi, wyobraźnia;
- średnie natężenie motywacji;
- właściwy poziom aspiracji, jakie sami sobie stawiamy;
- wiara w siebie i wysokie poczucie własnej wartości.
e) Przeszkody w efektywnej nauce
- brak ciekawości, zainteresowań, nastawienia psychicznego;
- tzw. „ślepota umysłowa”, czyli widzenie i słyszenie tylko tego, co chcemy;
- brak tolerancji, warto pamiętać, że ktoś myślący inaczej nie jest wrogiem.