Uczniowie klasy VII b na zajęciach z wychowawcą mówili na temat asertywności, „Zachowywać się asertywnie – to znaczy jak?”
Celem tych zajęć było:
Na początku nauczyciel przedstawił temat i cele lekcji. Następnie odbyła się pogadanka na temat asertywności, czy jest to ważna cecha człowieka. Prowadząca zwróciła uwagę uczniów na to, że najważniejszym indywidualnym prawem człowieka jest jego prawo do bycia sobą. Oznacza to, że człowiek może dysponować swoim czasem, energią, układać swoje sprawy osobiste według własnej woli i zgodnie z własnym interesem, tak, jak go pojmuje. Człowiek ma prawo wyrażać siebie - swoje opinie, uczucia, postawy, potrzeby, o ile czyni to w sposób nie naruszający praw innych osób. Wówczas można powiedzieć, że jest to postawa asertywna.
Wychowawczyni przedstawiła uczniom trzy postawy typowych zachowań:
Należy nauczyć odmawiać się w taki sposób, by nie tracić na zawsze kolegów, czy koleżanek. Odmawiać tak, by „robić swoje” nie kłócąc się niepotrzebnie i nikogo nie obrażając.
Uczniowie twórczo podają przykłady, właściwe wyrażenia związane z postawą asertywną. Wśród nich jest:
Nauczyciel wiesza na tablicy planszę z 10 sposobami odmawiania, które krótko omawia.
Trzech uczniów odgrywa scenkę, w której dwóch z nich dokucza innemu i próbują namówić trzeciego, aby robił to samo. Ów trzeci nie ma ochoty tego robić, ponieważ wie, że jest to przemoc psychiczna. Pozostała część klasy obserwuje po to, by móc powiedzieć jaką postawę zaprezentowali, co zrobili dobrze, co mogli zrobić inaczej, czy ktoś z odgrywających scenki zachował się w sposób uległy lub agresywny.
Następnie uczniowie podają swoje przykłady z życia, kiedy zachowali się w sposób asertywny, sytuacje, w których oni sami byli przez kogoś namawiani do zrobienia czegoś, co nie było dla nich dobre, a może nawet niebezpieczne dla ich życia i zdrowia. Uczniowie wypowiedzieli się również na temat sposobu spędzania wolnego czasu. Konsekwencją niewłaściwego spędzania wolnego czasu, może być - uzależnienie. Uczniowie doszli do wniosku, że początkowa chęć spróbowania czegoś nowego i nieumiejętność bycia asertywnym może doprowadzić do utraty kontroli nad swoim postępowaniem i być przyczyną powstania uzależnienia. Osoby, które wpadają w uzależnienia nie potrafią zachowywać się w sposób asertywny.
Po podsumowaniu zajęć zostały wyciągnięte wnioski:
< Poprzednia | Następna > |
---|