Scenariusz zajęć z koła plastycznego dla klas I-III
Data: 15.03. 2011 r.
Prowadząca: Urszula Smolińska
Temat: Martwa natura - malowanie pastelami.
Cel ogólny:
Rozwijanie wrażliwości plastycznej dzieci.
Rozwijanie zdolności manualnych, plastycznych.
Dbanie o estetykę pracy oraz otoczenia.
Cele operacyjne: (uczeń:)
• ogląda i wypowiada się na temat treści obrazów, kolorystyki,
• rozróżnia rodzaje dzieł malarskich: pejzaż, portret, autoportret, martwa natura,
• jest pozytywnie nastawiony do odbioru sztuki,
• wie, w co wyposażona jest pracownia malarza,
• zna znaczenie terminu ,,reprodukcja’’, „martwa natura”,
• potrafi namalować ułożoną kompozycję,
• wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce.
Materiały i środki dydaktyczne:
- Przedmioty znajdujące się w pracowni malarza: palety, pędzle, farby, ramy, sztalugi.
- Obrazy.
- Napisy: reprodukcje, portret, autoportret, pejzaż, martwa natura.
- Reprodukcje dzieł malarskich: pejzaż, portret, martwa natura, autoportret.
- Kartki, pastele olejne, owoce, dzbanki, kwiaty, serwetki papierowe.
Metody: Pogadanka, oglądanie reprodukcji, praktyczne działanie.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
PRZEBIEG:
1. Przywitanie, sprawdzenie obecności.
2. Oglądanie przedmiotów znajdujących się w pracowni malarza, nazywanie ich i wyjaśnienie do czego służą: sztaluga, pędzle różnej grubości, płótno, paleta, farby plakatowe, farby olejne, akwarele, pastele, rama.
3. Rozmowa na temat technik malarskich: malowanie farbami plakatowymi, farbami olejnymi, akwarelą, pastelami.
4. Oglądanie reprodukcji obrazów znajdujących się w klasie. Wyjaśnienie terminu ,,reprodukcja’’.
REPRODUKCJA - to jedno lub wielobarwna odbitka drukarska zawierająca obraz oryginału.
Podczas oglądania reprodukcji dzieł malarskich wyjaśnienie terminów: portret, autoportret, martwa natura, pejzaż pokazując na przykładach. Zawieszenie podpisów: reprodukcje, portret, autoportret, pejzaż, martwa natura. Nauczyciel wyjaśnia:
PORTRET - to wizerunek, podobizna, może przedstawiać całą postać, do kolan, popiersie lub samą głowę osoby malowanej.
AUTOPORTRET - jest wtedy gdy osoba maluje samą siebie np. z lusterka lub ze zdjęcia.
PEJZAŻ - to malowanie krajobrazu, widoków natury lub otoczenia miejskiego.
MARTWA NATURA - to przedstawienie na obrazach przedmiotów użytkowych: naczyń, kwiatów, żywności ułożonych tak aby tworzyły efektowną kompozycję.
5. Wprowadzenie do tematu zajęć: tematem pracy jest „martwa natura” wykonana pastelami olejnymi:
- przypomnienie co zaliczamy do „martwej natury”,
- omówienie techniki – w przypadku pasteli jest możliwość rozmazywania, nakładania kolorów,
6. Przystąpienie do działania:
Na stole znajdują się: owoce, dzbanki, kwiaty.
Zadaniem każdej grupy uczniów jest ułożyć kompozycję „martwej natury” składającej się z owoców, dzbanka, kwiatów - nauczyciel zwraca uwagę na proporcje oraz na zróżnicowanie barw,
-Praca indywidualna - malowanie pastelami ułożonej kompozycji,
- Nauczyciel zwraca uwagę na estetykę pracy, właściwy dobór barw, wypełnienie całej powierzchni kartki.
7. Na koniec, po uporządkowaniu stanowisk pracy, nauczyciel wraz z uczniami wiesza prace na tablicy i omawia z nimi zadanie. Uczniowie wybierają prace, które ich zdaniem wyróżniają się i uzasadniają dlaczego wybrali właśnie te prace. Nauczyciel w pracy uczniów podkreśla: właściwy dobór barw, staranność wykonania, ciekawy pomysł, rozplanowanie na kartce, odpowiednio dobrane tło, zachowane kształty itd.
8. Zadanie pracy domowej – poinformowanie uczniów o materiałach potrzebnych na następne zajęcia.
9. Pożegnanie.
< Poprzednia | Następna > |
---|