W listopadzie w klasach IV zostały przeprowadzone pedagogizacje rodziców: „Jestem czwartoklasistą. Jak pomóc dziecku w przekroczeniu progu edukacyjnego?” Nauczycielki omówiły wyniki projektu edukacyjnego „Będę czwartoklasistą”, a następnie przedstawiły prezentacje multimedialne na powyższy temat. Wychowawczynie podkreśliły, że niewątpliwie przejście do drugiego etapu nauczania jest dla dziecka momentem bardzo ważnym, radosnym ale i trudnym, niosącym mnóstwo zmian i nowości.
Teraz- w klasie IV- jest wielu nauczycieli, z którymi uczeń musi się zapoznać i do nich przyzwyczaić, którzy muszą dziecko poznać nie tylko z imienia i nazwiska, ale także dowiedzieć się na co ucznia stać, jakie są jego możliwości, co jest mocną, a co słabą stroną w uczeniu się. Ponadto dziecko spędza w szkole więcej godzin, doszły nowe przedmioty, każda lekcja prowadzona jest w innej sali. Więcej czasu uczeń musi też poświęcić na odrabianie prac domowych i naukę. Sprawy wychowawcze przejmuje inny nauczyciel – wychowawca, który ma ze swymi wychowankami tylko kilka godzin tygodniowo. Klasę trzecią i czwartą dzieli tylko okres dwóch miesięcy wakacji, ale tak naprawdę, jest to przejście do całkiem innej rzeczywistości. W klasie czwartej oczekuje się od dzieci znacznie większej samodzielności, a stawiane im wymagania nagle rosną...
Wychowawczynie wspomniały, że dużą rolę w przezwyciężaniu tych trudności odgrywają rodzice, ponieważ mogą pomóc dziecku odzyskać wiarę w siebie przez akceptację, dostrzeganie nawet drobnych osiągnięć. W znacznym stopniu mogą ułatwić przejście przez ten trudny dla dziecka okres, muszą jednak nastawić się na cierpliwość i wytrwałość. W niektórych przypadkach wsparciem może być konstruktywna krytyka, w innych akceptacja ciekawych pomysłów, motywowanie do nauki i osiągania lepszych rezultatów, przyswajanie umiejętności radzenia sobie z rywalizacją. Nauczy to dziecko przegrywania w sposób produktywny, tak aby wyciągnęło korzyści z porażki, a jednocześnie poznało radość ze zdobywania nowych wiadomości i osiągania sukcesów. Podsumowując nauczycielki udzieliły rodzicom kilku najważniejszych rad:
Ø jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem
Ø rozwijaj jego zainteresowania
Ø często chwal, motywuj, nagradzaj
Ø pracuj z dzieckiem
Ø uważnie słuchaj co do ciebie mówi
Ø interesuj się co robi, z kim i gdzie przebywa
Ø nie wyręczaj go przy każdej okazji
Ø nie odrabiaj za niego lekcji
Ø nie wymagaj zbyt wiele
Ø nie strasz
Ø w przypadku większych trudności zwróć się o pomoc do specjalisty
Uczeń czwartej klasy coraz mocniej kształtuje swoją osobowość, a odbywa się to pod wpływem dorosłych – rodziców i nauczycieli. Dlatego istotnym jest, by potrafili oni ze sobą współdziałać.
< Poprzednia | Następna > |
---|