Edukacja prozdrowotna realizowana jest w szkole w ramach ścieżki przedmiotowej na zajęciach z przyrody, biologii, w-f oraz na godzinach wychowawczych.
Dotyczy głównie higieny osobistej, higieny otoczenia i profilaktyki.
Higiena wpływa nie tylko na nasze codzienne funkcjonowanie i jakość życia, ale też na kontakty z innymi osobami. Zadaniem higieny jest utrzymanie i wzmocnienie zdrowia człowieka, jest to nabywanie w okresie dzieciństwa określonych nawyków i umiejętności, które decydują nie tylko o zdrowiu, ale również o akceptacji wśród grupy, klasy.
W życiu codziennym spotkamy się z nadopiekuńczością rodziców, którzy w niektórych przypadkach za bardzo naciskają aby ich pociechy były idealne. Często takie postawy zniechęcają dzieci o dbanie o higienę.
Innym, wręcz niedopuszczalnym zjawiskiem jest zaniedbywanie dzieci. Rodzice lekceważą potrzeby dbałości o wygląd i czystość. Brak podstawowych wiadomości i umiejętności związanych z higieną osobistą lub ich nieprawidłowe stosowanie np. spryskiwanie dezodorantem zamiast mycia, kąpiel raz w tygodniu lub rzadziej, wkładanie przepoconych ubrań itp. wpływa na kontakty międzyludzkie i akceptację.
Do higieny osobistej zaliczamy także mycie zębów, włosów,zmianę bielizny i ubrań.
Mycie zębów jest bardzo istotne dla naszego zdrowia, dlatego należy również kontrolować u stomatologa stan jamy ustnej.
Kolejnym problemem jest wyuczenie dbałości o skórę, paznokcie i włosy. Kąpiel powinna stać się nieodzowną częścią naszego życia, jak jedzenie i oddychanie.
Codzienna toaleta zapobiega chorobom skóry. Skóra wymaga mycia, kremowania i ochrony przed chorobami.
Z higieną osobistą ważną dla zdrowia człowieka wiąże się również dbałość o wygląd, ubiór i obuwie. Ubranie powinno być czyste i schludne a obuwie zadbane i wygodne.
Higienie osobistej towarzyszy higiena otoczenia, domu, pokoju czy też szkoły. Tu też chcemy się czuć dobrze i miło a czystość i estetyka pomieszczeń wpływa na nasze zadowolenie.
Na zajęciach lekcyjnych zwracamy uwagę uczniom na sferę psychiczną człowieka. Emocje są integralną częścią życia człowieka ale należy dbać i tworzyć higienicznie czysty związek z naszym mózgiem. Jeżeli postępujemy wbrew sobie dla szybkiego zaspokojenia doraźnych potrzeb to toksyczne doświadczenia pozostaną życiowym bagażem, którego często trudno się pozbyć. Szczególnie w okresie dojrzewania powinniśmy kontrolować nasze emocje, starać się być zrównoważonym, otaczać się optymistami, pesymizm jest zaraźliwy.
< Poprzednia | Następna > |
---|