Dnia 23 listopada w naszej szkole odbyło się spotkanie z przedstawicielami programu profilaktycznego „ CUDER”, przeprowadzili oni warsztaty i szkolenia dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Uczniowie klas V-VII uczestniczyli w trzygodzinnych ćwiczeniach dotyczących poszukiwania autorytetu. Spotkanie rozpoczęto wzruszającą opowieścią o spotkaniu staruszka z chłopcem, którzy rozmawiają o tym, kim jesteśmy i przez co postrzegamy świat. W wyniku rozmów okazało się, że człowiek to ciało, umysł, duch, emocje i relacje. Na tych płaszczyznach przez całe życie szuka celu i spełnienia.
Poprzez postaci smerfów zwrócono uwagę na różne typy człowieka. Często jesteśmy marudami, filozofami, zapominamy o wielu sprawach i infantylnie myślimy, ze nie może nam się nic złego przydarzyć. Prowadząca jednak przytoczyła historię Ani, która będąc na szczycie kariery uległa wypadkowi, który całkowicie odmienił jej życie. Jednak po wielu terapiach i sile charakteru nie poddała się i potrafiła odbudować swoje życie. Wszystkie opowieści kierowane do uczniów przez prowadzącą Katarzynę Gubałę miały na celu pokazanie, kto w dzisiejszych czasach może stać się autorytetem. Jak bardzo ważna jest umiejętność wybrania odpowiedniego mistrza. Świetnie obrazował to film pt.:„Cykl motyli”, który pokazywał bohatera o imieniu Will, który urodził się bez rąk i nóg, ale potrafił wykonać wiele czynności, jak osoba pełnosprawna. Nauczył się także pływać, bo znalazł w swoim życiu osoby, które potrafiły go wesprzeć , ale i pokazać właściwą drogę zachęcając do samodzielnej pracy. Życie człowieka porównano do cyklu życia motyla. Na początku człowiek jak gąsiennica ma trudności z wszystkimi podstawowymi czynnościami, ale w trakcie przeobraża się w motyla, który może wiele rzeczy jeśli spotka na swojej drodze odpowiednich mistrzów.
Film pokazuje różne emocje: smutek, brak szacunku, strach, upokorzenie, ale także szczęście, wiarę w siebie i umiejętność pokonywania trudności. Bohater odnajduje w filmie swojego mistrza, który wykorzystał jego niepełnosprawność, by pokazać prawdziwego człowieka. Na przykładach takich osób możemy budować swój charakter i nie czuć się gorszymi. Uczniowie stwierdzili zgodnie, że mistrza możemy rozpoznać po różnych cechach: szczerość, szacunek, sprawiedliwość, roztropność, mądrość.
Na ostatniej godzinie uczniowie grali na planszy w zdarzenia losowe. Uczyli się, że w życiu są wydarzenia, o których decyduje los.
Podobne spotkania w tym dniu przeprowadzono wśród nauczycieli i rodziców, pokazując jak być autorytetem, jak wychowywać swoje i inne dzieci. Według jakich stylów: autorytarnego, permisywnego czy autorytatywnego. Rodzice muszą być świadomi, kto jest autorytetem dla jego dziecka, od kogo dzieci dowiadują się, co jest dobre, a co złe. Dziecko potrzebuje od rodzica miłości, jasno określonych zasad, konsekwencji i nadania wiary w siebie i w swój sukces.
Całodniowe szkolenie było pretekstem do rozmyślań nad tym, jak trzeba żyć, by nie zmarnować swojej szansy i czym się kierować, by zawsze w moim życiu pojawił się odpowiedni mistrz.
< Poprzednia | Następna > |
---|