Dnia 15 maja 2017r. klasy szóste uczestniczyły w debacie- projekcie, którego celem było zapobieganie wczesnemu spożywaniu alkoholu i promowaniu postaw abstynencji. Prowadzący przeprowadził wśród uczniów ankietę dotyczącą zażywania alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających. Następnie uczniowie pracowali w grupach, zastanawiając się nad skutkami uzależnień. Podawali także przykłady zysków i strat towarzyszących podczas zażywania alkoholu i narkotyków. Następnie prowadzący omówił efekty prac. Uczniowie wypisali więcej strat, do których zaliczyli straty finansowe i rodzinne, agresję, uzależnienie, utratę zdrowia, starty moralne, stratę przyjaciół, zmiany w wyglądzie, utrata życia. W korzyściach wypisali, ze podczas zażywania alkoholu może być dobra zabawa i lepsze samopoczucie, można zaszpanować, jest się odważnym. Prelegent opowiedział o różnych przykładach chwilowych korzyści podczas zażywania substancji odurzających, z którymi się zetknął w trakcie swojej pracy. Zaznaczył także, iż zażywanie alkoholu lub narkotyków to droga na skróty, a korzyści z tego wynikające są chwilowe i często nieodwracalne w skutkach.
Następnie omówiono ankietę. W niej pojawiły się pytania np.: Czy wesele może według was odbyć się bez alkoholu? Czy chciałbyś iść na randkę pod wpływem alkoholu? Czy chciałbyś spotkać osobę, która nie pije alkoholu i potrafi odmówić zażywania go? Uczniowie w większości wyobrażają sobie życie bez alkoholu i nie chciałyby się umawiać z osobą będącą pod jego wpływem. Stwierdzili, że potrafiliby odmówić zażycia alkoholu w różnych sytuacjach i podczas scenki dramowej zaproponowanej przez prowadzącego, potrafili asertywnie tę postawę zaznaczyć.
Prowadzący przedstawił także dane statystyczne, które mówią, że na 100 osób 4 osoby się uzależniają, a na 100 osób biorących narkotyki - wszystkie ulegają uzależnieniu, co stanowiło największą przestrogę dla uczniów. Przypomniano także zasady asertywnego odmawiania: nie tłumacz się, nie bądź agresywny, nie ulegaj!
Na koniec prowadzący poprosił o wypełnienie ankiety oceniającej zajęcia i podziękował uczniom za udział.
Wnioski:
< Poprzednia | Następna > |
---|