SPRAWOZDANIE

z realizacji projektu edukacyjnego „Będę czwartoklasistą”,

przeprowadzonego w dniach od 4 maja do 1 października 2016r.,

w klasach III a, b i klasach IV a, b.

Dostrzegając ważność problemu i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców od maja do października 2016r realizowano Projekt Edukacyjny "Będę czwartoklasistą". Został on opracowany dla uczniów klas III i IV, a zawarte w nim treści były realizowane na przełomie klasy III i IV. Ideą projektu, a zarazem głównym jego celem było przygotowanie uczniów klas III do zaakceptowania nowej sytuacji mającej miejsce w klasie IV.

Cele główne projektu:

  • przygotowanie uczniów klas III do podjęcia nauki w klasie IV
  • stworzenie warunków do kształtowania bezpiecznych zachowań
  • złagodzenie obaw przed zmianami związanymi z rozpoczęciem nauki w klasie IV
  • różnorodność komunikowania się i integracja

'

 

Cele szczegółowe projektu:

  1. stworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu
  2. poznanie nauczycieli przedmiotów;
  3. poznanie przyszłych wychowawców;
  4. zapoznanie się ze sposobem nauczania i uczenia się w klasie IV oraz sposobem oceniania;
  5. uświadomienie nauczycielom klas IV-VI trudnej sytuacji czwartoklasistów;
  6. złagodzenie obaw trzecioklasistów przed zmianami;

Zespół do realizacji projektu został powołany przez dyrektora szkoły, w jego skład weszły następujące osoby:

Jadwiga Bugaj - pedagog szkolny, koordynator projektu

Żerańska Bożena - wychowawca klasy IIIA

Przybyłowska Renata - wychowawca klasy III B

Okońska Jolanta - wychowawca klasy IV A

Łapka Teresa - wychowawca klasy IV B

Zespół we współpracy z Dyrektorem Szkoły opracował projekt, który został przedstawiony na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 26 kwietnia 2016r. Został on pozytywnie zaopiniowany, zaakceptowany i przyjęty do realizacji. W kwietniu 2016r. na zebraniu z rodzicami wychowawcy klas trzecich przedstawili rodzicom główne cele projektu. Po uzyskaniu akceptacji rodziców i Rady Pedagogicznej, zespół przystąpił do jego realizacji, którą rozpoczęto diagnozą oczekiwań i obaw uczniów klas III w stosunku do nauki w klasie IV. 5 maja 2016r w klasach III przeprowadzono ankietę. Badaniu poddano 39 uczniów. Na podstawie ewaluacji przyjęto następujące wnioski:

  • umożliwić uczniom obserwację lekcji w klasie IV;
  • zapoznać ich z nauczycielami- dydaktykami i wychowawcami;
  • zorganizować debatę z uczniami klas IV w celu bliższego poznania ze starszymi kolegami i wyjaśnienia ich wątpliwości.

Powyższe punkty zrealizowano w całości na przełomie maja i czerwca 2016r. Uczniowie klas III obserwowali lekcje matematyki i historii. Wykazywali duże zainteresowanie treściami przekazywanymi na lekcjach. Chętnie włączali się w tok lekcji. Byli aktywnymi obserwatorami. W czerwcu odbyła się debata z udziałem uczniów klas III i IV oraz nauczycieli dydaktyków. Debata przebiegała w bardzo miłej atmosferze. Uczniowie i nauczyciele dokonali wzajemnej autoprezentacji. Uczniowie klas III mieli możliwość obejrzenia sal lekcyjnych, w których w przyszłym roku szkolnym będę się uczyć na poszczególnych przedmiotach. Wykazywali duże zainteresowanie systemem oceniania i działalnością SU. Bardzo interesowało ich jak odbywają się lekcje wych. fiz. i jak to jest, kiedy trzeba zmieniać sale lekcyjne. Czwartoklasiści udzielali im wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie pytania. Wątpliwości rozwiała prowadząca debatę p. Teresa Łapka.

8

1

2

We wrześniu 2016r. nastąpiła kontynuacja projektu. W celu bliższej integracji uczniów klas IV i V pod kierunkiem nauczycieli W-F odbyły się zajęcia sportowe. Liczne gry i zabawy ruchowe, jak również przygotowane i przeprowadzone na wesoło konkurencje sportowe pozwoliły uczniom klas IV poznać nauczycieli W-F i specyfikę pracy na tych lekcjach.

3

4

5

29 września uczniowie bawili się wspólnie podczas dyskoteki z okazji Dnia Chłopaka. Odbyło się wtedy pasowanie na czwartoklasistę.

6

7

We wrześniu uczniowie klas IV nie otrzymywali ocen niedostatecznych, miało to na celu ułatwić im bezstresowe pokonanie progu edukacyjnego i ułatwić akceptację i przyswojenie sobie oceniania cyfrowego oraz trochę innych metod pracy na lekcjach.

            W dniu 3 października zespół przeprowadził ankietę wśród uczniów klas IV i ich rodziców, a następnie dokonano ewaluacji.

            Z analizy ankiet wynika , że uczniowie obu klas IV chętnie uczęszczają na lekcje, wykazują duże zainteresowania treściami programowymi. Co pozwala sądzić, że są one prowadzone w sposób atrakcyjny, ciekawy i zrozumiały dla przeciętnego ucznia. Żaden z uczniów z obu badanych klas nie wskazał, że lekcje są mało atrakcyjne, a on nie jest zainteresowany ich tematyką. Większość respondentów uważa że starsi koledzy pomagają im w aklimatyzacji w klasie czwartej. Służą im radą i pomocą. Uczniowie obu klas IV czują się w szkole dobrze i bardzo dobrze. Starsi koledzy służą im radą i pomocą, utrzymują z nimi prawidłowe relacje. Są do nich przyjacielsko nastawieni i pomagają im w trudnym procesie adaptacyjnym.

W dniu 3 października 2016r. przeprowadzono również anonimową ankietę wśród rodziców uczniów klas IV. Badaniu w warunkach domowych poddano 19 rodziców z klasy IVb i 11 rodziców z klasy IVa - łącznie 30 osób.

            Z analizy ankiet wynika, że według rodziców obu klas pomoc w przejściu z I do II etapu edukacyjnego była potrzebna. Zdecydowana większość rodziców zna inny sposób oceniania wiedzy i zachowania swoich dzieci. 5 osób (2 z kl.IVb i 3 z kl.IVa) uważa, że nie zna systemu oceniania, a 2 osoby z kl.IVb raczej nie wiedzą jak są oceniane ich dzieci. 29 respondentów uważa, że wcześniejszy kontakt z wychowawcą ułatwił rozpoczęcie nauki w klasie IV. Wszyscy rodzice z obu klas są zdania, że wcześniejszy kontakt ze starszymi kolegami sprzyja integracji i pomaga w procesie adaptacyjnym. 36 osób nie zauważa problemów związanych z przekroczeniem I etapu kształcenia.

W dalszej pracy należy:

  • Podtrzymywać dobre wzajemne relacje uczniów klas IV i V.
  • Uczniów klas IV wdrażać do przestrzegania norm współżycia w środowisku szkolnym. Uczyć ich zachowań asertywnych, empatii i tolerancji w stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
  • W programach wychowawczych klas uwzględnić tematykę przekroczenia progu edukacyjnego, akceptacji i tolerancji młodszych kolegów.
  • Rodzicom którzy do tej pory nie znają zasad oceniania w klasach IV - VI wskazać dokumenty szkolne w których są one zawarte i zobowiązać do zapoznania się z nimi.
  • Kontynuować realizację projektu.
 
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
BIP
Reklama
Reklama
Szkoła Promująca Zdrowie
Reklama
Przedszkole Promujące Zdrowie
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
InstaLing
Reklama
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj28
mod_vvisit_counterWczoraj110
mod_vvisit_counterTen tydzień169
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień195
mod_vvisit_counterTen miesiąc28
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc3134
mod_vvisit_counterRazem1217965

Online (20 minutes ago): 4
Your IP: 3.149.229.253
MOZILLA 5.0,
Today: Maj 01, 2024
Reklama