SPRAWOZDANIE
z realizacji projektu edukacyjnego „Będę czwartoklasistą”,
przeprowadzonego w dniach od 4 maja do 1 października 2016r.,
w klasach III a, b i klasach IV a, b.
Dostrzegając ważność problemu i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców od maja do października 2016r realizowano Projekt Edukacyjny "Będę czwartoklasistą". Został on opracowany dla uczniów klas III i IV, a zawarte w nim treści były realizowane na przełomie klasy III i IV. Ideą projektu, a zarazem głównym jego celem było przygotowanie uczniów klas III do zaakceptowania nowej sytuacji mającej miejsce w klasie IV.
Cele główne projektu:
'
Cele szczegółowe projektu:
Zespół do realizacji projektu został powołany przez dyrektora szkoły, w jego skład weszły następujące osoby:
Jadwiga Bugaj - pedagog szkolny, koordynator projektu
Żerańska Bożena - wychowawca klasy IIIA
Przybyłowska Renata - wychowawca klasy III B
Okońska Jolanta - wychowawca klasy IV A
Łapka Teresa - wychowawca klasy IV B
Zespół we współpracy z Dyrektorem Szkoły opracował projekt, który został przedstawiony na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 26 kwietnia 2016r. Został on pozytywnie zaopiniowany, zaakceptowany i przyjęty do realizacji. W kwietniu 2016r. na zebraniu z rodzicami wychowawcy klas trzecich przedstawili rodzicom główne cele projektu. Po uzyskaniu akceptacji rodziców i Rady Pedagogicznej, zespół przystąpił do jego realizacji, którą rozpoczęto diagnozą oczekiwań i obaw uczniów klas III w stosunku do nauki w klasie IV. 5 maja 2016r w klasach III przeprowadzono ankietę. Badaniu poddano 39 uczniów. Na podstawie ewaluacji przyjęto następujące wnioski:
Powyższe punkty zrealizowano w całości na przełomie maja i czerwca 2016r. Uczniowie klas III obserwowali lekcje matematyki i historii. Wykazywali duże zainteresowanie treściami przekazywanymi na lekcjach. Chętnie włączali się w tok lekcji. Byli aktywnymi obserwatorami. W czerwcu odbyła się debata z udziałem uczniów klas III i IV oraz nauczycieli dydaktyków. Debata przebiegała w bardzo miłej atmosferze. Uczniowie i nauczyciele dokonali wzajemnej autoprezentacji. Uczniowie klas III mieli możliwość obejrzenia sal lekcyjnych, w których w przyszłym roku szkolnym będę się uczyć na poszczególnych przedmiotach. Wykazywali duże zainteresowanie systemem oceniania i działalnością SU. Bardzo interesowało ich jak odbywają się lekcje wych. fiz. i jak to jest, kiedy trzeba zmieniać sale lekcyjne. Czwartoklasiści udzielali im wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie pytania. Wątpliwości rozwiała prowadząca debatę p. Teresa Łapka.
We wrześniu 2016r. nastąpiła kontynuacja projektu. W celu bliższej integracji uczniów klas IV i V pod kierunkiem nauczycieli W-F odbyły się zajęcia sportowe. Liczne gry i zabawy ruchowe, jak również przygotowane i przeprowadzone na wesoło konkurencje sportowe pozwoliły uczniom klas IV poznać nauczycieli W-F i specyfikę pracy na tych lekcjach.
29 września uczniowie bawili się wspólnie podczas dyskoteki z okazji Dnia Chłopaka. Odbyło się wtedy pasowanie na czwartoklasistę.
We wrześniu uczniowie klas IV nie otrzymywali ocen niedostatecznych, miało to na celu ułatwić im bezstresowe pokonanie progu edukacyjnego i ułatwić akceptację i przyswojenie sobie oceniania cyfrowego oraz trochę innych metod pracy na lekcjach.
W dniu 3 października zespół przeprowadził ankietę wśród uczniów klas IV i ich rodziców, a następnie dokonano ewaluacji.
Z analizy ankiet wynika , że uczniowie obu klas IV chętnie uczęszczają na lekcje, wykazują duże zainteresowania treściami programowymi. Co pozwala sądzić, że są one prowadzone w sposób atrakcyjny, ciekawy i zrozumiały dla przeciętnego ucznia. Żaden z uczniów z obu badanych klas nie wskazał, że lekcje są mało atrakcyjne, a on nie jest zainteresowany ich tematyką. Większość respondentów uważa że starsi koledzy pomagają im w aklimatyzacji w klasie czwartej. Służą im radą i pomocą. Uczniowie obu klas IV czują się w szkole dobrze i bardzo dobrze. Starsi koledzy służą im radą i pomocą, utrzymują z nimi prawidłowe relacje. Są do nich przyjacielsko nastawieni i pomagają im w trudnym procesie adaptacyjnym.
W dniu 3 października 2016r. przeprowadzono również anonimową ankietę wśród rodziców uczniów klas IV. Badaniu w warunkach domowych poddano 19 rodziców z klasy IVb i 11 rodziców z klasy IVa - łącznie 30 osób.
Z analizy ankiet wynika, że według rodziców obu klas pomoc w przejściu z I do II etapu edukacyjnego była potrzebna. Zdecydowana większość rodziców zna inny sposób oceniania wiedzy i zachowania swoich dzieci. 5 osób (2 z kl.IVb i 3 z kl.IVa) uważa, że nie zna systemu oceniania, a 2 osoby z kl.IVb raczej nie wiedzą jak są oceniane ich dzieci. 29 respondentów uważa, że wcześniejszy kontakt z wychowawcą ułatwił rozpoczęcie nauki w klasie IV. Wszyscy rodzice z obu klas są zdania, że wcześniejszy kontakt ze starszymi kolegami sprzyja integracji i pomaga w procesie adaptacyjnym. 36 osób nie zauważa problemów związanych z przekroczeniem I etapu kształcenia.
W dalszej pracy należy:
< Poprzednia | Następna > |
---|